Zasada działania kompresora śrubowego
Powietrze z otoczenia zasysane jest przez filtr
1 następnie przepływa przez regulator ssania
wyposażony w zawór regulacyjny dostosowujący
się do chwilowego zapotrzebowania na sprężone
powietrze.
Pracą regulatora ssania steruje zespół elektryczny
połączony z przetwornikiem ciśnienia.
Do powietrza sprężonego w stopniu śrubowym
2 jest wtryskiwany uprzednio oczyszczony
w filtrze 3 – olej.
Wtrysk oleju zapewnia smarowanie,
uszczelnienie i chłodzenie stopnia śrubowego.
Mieszanina oleju i powietrza jest sprężona
w przestrzeniach pomiędzy wirnikami
śrubowymi, następnie przepływa do zbiornika
separatora oleju 4 , gdzie wytrąca się większa
część zawartego w nim oleju.
Ze zbiornika separatora powietrze przepływa
przez filtr dokładnego oczyszczania 5 zawór
minimalnego ciśnienia 6 do chłodnicy
końcowej 7 , gdzie zostaje schłodzone do temperatury
10oC powyżej temperatury otoczenia. Olej gromadzący
się w separatorze oleju jest odprowadzany rurką 8
do stopnia śrubowego.
Przepływem oleju przez chłodnicę 9 steruje
termostat 10 . Filtry ssania i oleju wyposażone są
w czujniki zanieczyszczenia.
Budowa śrubowego stopnia sprężania
1 Wał napędowy
2 Wirnik o uzębieniu zewnętrznym
3 Wirnik o uzębieniu wewnętrznym
4 Pokrywa łożyskowa
5 Uszczelnienie wału
6 Łożyska